Vanaf 1 april 2025 vereist de Noorse douane dat uw goederen worden aangegeven vóórdat ze de grens oversteken. De huidige regeling, waarbij goederen rechtstreeks naar de ontvanger van de goederen kunnen worden vervoerd en binnen 10 dagen kunnen worden aangegeven (direct transport) vervalt.
Het Digitoll-concept heeft tot doel tijdrovende en handmatige processen voor bedrijven bij het importeren van goederen in Noorwegen te elimineren. Om dit te bereiken moet de Noorse douane vóór of uiterlijk bij de grensovergang digitale informatie hebben ontvangen. Wanneer de Noorse douane vooraf informatie ontvangt en er geen douane-inspectie nodig is, kunnen goederen automatisch aan de grens worden vrijgegeven. Het resultaat is een naadloze, snelle en efficiënte grensovergang die aanzienlijke voordelen biedt voor bedrijven.
Wat wordt van ons verwacht bij de overstap naar Digitoll :
1. Stel douaneprocedures in die duidelijk en schriftelijk zijn. Dit geldt zowel intern als in afstemming met uw expediteur/transporteur.
2. Creëer een nauwe dialoog met uw expediteur en/of vervoerder. Zorg ervoor dat de noodzakelijke informatie over de goederen ruim vóór de grensoverschrijding wordt verstrekt.
3. Zorg ervoor dat alle benodigde informatie voor de goederenaangifte tijdig aan de expediteur/transporteur wordt verstrekt. Dit omvat informatie over procedurecode, classificatie, herkomst, leveringsvoorwaarden, factuurbedrag en gewicht.
4. Zorg ervoor dat alle documentatie aanwezig is voordat u de goederen aangeeft. Zorg ervoor dat deze documenten nauwkeurige en voldoende informatie bevatten voor aangifte. Besteed speciale aandacht aan:
Facturen
Oorsprongsdocumentatie (EUR1/factuurverklaring)
Douaneverlagingen (TNT/TNT-RÅK)
Benodigde vergunningen
Andere noodzakelijke documenten
5. Zorg ervoor dat iedereen over de competenties beschikt die nodig zijn om zijn taak uit te voeren in overeenstemming met de nieuwe regels.
Het valt ons op, dat vele expediteurs/klanten nog steeds NIET zélf (voldoende) op de hoogte zijn van de (huidige) regels en de benodigde kennis missen m.b.t. het papierwerk dat hoort bij het exporteren naar Noorwegen. Dit is een groot probleem. Om te voorkomen dat dit met de nieuwe regels een nog groter probleem wordt, verzoeken wij u zo snel mogelijk uw kennis aan te vullen en uit te breiden op dit vlak. Deze verantwoordelijkheid, ligt ten slotte bij u als klant, niet bij ons, als vervoerder.
Wist u dat wij een nauwe samenwerking hebben met ons eigen douane kantoor in Skjetten ? Daarmee kunnen wij u grotendeels ontlasten wanneer het gaat om douane aangelegenheden bij het leveren van uw goederen in Noorwegen en de volledige afhandeling van het papierwerk, volledig volgens de huidige en aankomende wetgeving in Noorwegen. Indien u meer informatie wenst in deze, laat het ons dan weten via customs@angvikauto.nl t.a.v. Chantal Moen en wij komen zo snel mogelijk bij u terug.
In ons schrijven van 25-06-2024 verzochten wij u al uw aanvragen tijdig en volledig aan ons te doen toekomen. Met directe ingang, zullen wij hardere maatregelen treffen wanneer dit niet gebeurd. Naast de destijds al benoemde toeslag van 100% aan kosten, bestaat voor u nu ook de kans dat uw goederen niet dezelfde dag kunnen worden vervoerd, en dus niet tijdig kunnen worden geleverd. Aan u te zorgen dat dit wel vlekkeloos kan blijven verlopen, d.m.v. het tijdig en volledig aanleveren van de benodigde informatie en papieren.
Indien u n.a.v. dit schrijven vragen heeft, ben ik beschikbaar deze voor u te beantwoorden middels chantal@angvikauto.nl, via telefoonnummer 0174 51 00 50 of indien gewenst kunnen wij een afspraak inplannen dit met elkaar in persoon te bespreken.
Voor nu hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet ,
Chantal Moen
Angvik Auto Holland